Контрольна
робота №1
Мова,
індивід, суспільство. Риторика як наука й мистецтво слова
1
рівень
1
варіант
Завдання 1 ─ 16 мають
по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть
правильну відповідь (кожна правильна відповідь 1б.)
1.Наука про знаки, їх
властивості та системи називається
А інтенція Б
семіотика
В лінгвістика Г евфемізматика
Д інвенція
2.Чарлз Сандерс Пірс розрізняв усі типи знаків, ОКРІМ
А іконічних знаків Б
знаків-індексів
В знаків-рухів Г знаків-символів
3. До основних напрямів
сучасного мовознавства відносяться всі, ОКРІМ
А комп’ютерної лінгвістики Б
соціолінгвістики
В когнітивної лінгвістики Г комунікативної лінгвістики
Д зорової лінгвістики
4. У давньогрецькій мові слово logos означало
А звичай, звичка Б
місце
В слово, мова, мовлення Г характер, норов
Д пристрасть, почуття
5.Розділами класичної риторики є всі, ОКРІМ
А диспозиції Б елокуції
В елоквенції Г
дедукції
Д меморії
6.Метод, який передбачає
постійне повернення до проблеми, повторення проблеми, але кожен раз ніби на
новому витку, тобто, проблема обростає новою інформацією, новими аспектами,
називається
А хронологічний Б дедуктивний
В індуктивний Г концентричний
Д метод аналогій
7.Методами викладу матеріалу є
всі, ОКРІМ
А хронологічного Б
дедуктивного
В індуктивного Г репродуктивного
Д методу аналогій
8.Літературно-поетичний прийом,
що полягає в поєднанні протилежних за змістом, контрастних понять, які спільно
дають нове уявлення, - це
А алегорія Б метафора
В метонімія Г
синекдоха
Д оксиморон
9.До законів запам’ятовування не належить
А закон враження Б
закон повторення
В закон зазубрювання Г закон асоціації
10. Модуляція -це
А зміна тональності, сили, ритму, звучності голосу
Б завершальний етап ораторської дії
В виразність ораторської промови
Г розробка предметної царини ораторської промови
Д структура ораторської промови
11. До різновидів суперечки НЕ
належить
А дискусія Б
полеміка
В диспут Г діалог
Д дебати
12. Серед
наведених понять тропами є
А алiтерацiя, асонанс, палiндром Б
метонімія, синекдоха,
оксюморон
В гiпербола, метонiмiя, каламбур Г паралелiзм,
епiтет, бароко
Д синекдоха, метафора, вітаїзм
13.
Комунікативна функція мови – це
А функція формування й формулювання думки
Б засіб пізнання світу В функція спілкування
Г засвоєння людиною культури свого народу
Д матеріал створення культурних цінностей.
14.Матеріальний об’єкт,
що сприймається чуттєво й у процесах пізнання та спілкування є замінником
(представником) іншого предмета, явища, дії або події,називається
А риторикою Б знаком
В мовою Г предметом
Д словом
15. М. Міхновський,
Є. Чикаленко, С. Єфремов- були ораторами
А XVI ст. Б XVII ст.
В XVII– XVIII ст. Г ХІХ — початку XX
ст.
Д кінця XX ст.
16.
До знаків-індексів
належать усі знаки, ОКРІМ
А слідів ніг Б відбитків пальців
В дорожніх знаків Г кордонів
Д синьо-жовтого
прапора
2
рівень
Завдання
17-20 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного
ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (кожне завдання 2б.)
17.Установіть
відповідність між термінами та їх
тлумаченням
1 топос 2 пафос 3 етос 4 логос
|
А визначає взірцеву суспільну й особисту
морально-етичну поведінку оратора Б покликаний воєдино представляти думку і слово В риторичне
поняття, що означає загальні місця впромові Г інтелектуальне, вольове, емоційне
устремління мовця (автора) |
18.Установіть відповідність між
розділами класичної риторики та їх тлумаченням
1 диспозиція 2 елокуція 3 меморія 4 ораторія (акція)
|
А запам’ятовування промови: використання
властивостей пам’яті для заучування змісту тексту, словесних і несловесних
засобів Б виголошення промови (техніка виконавської
майстерності оратора) В розташування думок; визначення послідовності
подачі матеріалу для реалізації поставленої мети, відбір аргументів для
доведення думок Г винайдення думок, знаходження матеріалу, визначення теми, задуму промови Д вираження думок; відбір ефективних мовних засобів (слів,
словосполучень, речень, стилістичних фігур) для висловлення думок і
реалізації запланованого, сама реалізація задуму |
19. Установіть
відповідність між знаками, які
розрізняють за матеріальною природою, та прикладами типів знаків
1 матеріал 2 вчинок 3 предмет 4 графічні
|
А заручини як символ обіцянки взяти шлюб Б ялинка як символ новорічних свят В танець Г фотографія Д сталь як символ міцності |
20.Установіть відповідність між
тропами та їх визначеннями
1 літота 2 паралелізм 3 оксиморон 4 інверсія
|
А засіб, при якому зображення подій, явищ подаються одночасно, паралельно Б різке зменшення ознак предметів, дій, явищ для надання більшої
виразності В зміна в реченні звичайного порядку слів Г надання неживим предметам чи явищам ознак живих істот. Д суміщення несумісного, поєднання протилежностей, таких, що в житті не
можуть бути поєднаними |
Контрольна
робота №1
Мова,
індивід, суспільство. Риторика як наука й мистецтво слова
1
рівень
2
варіант
Завдання 1 ─ 16 мають
по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть
правильну відповідь (кожна правильна відповідь 1б.)
1.Засновником семіотики
вважають
А Лаврентія Зизанія Б Цицерона
В Чарлза Сандерса Пірса Г
Юрія Шевельова
2. Уживання слів — назв тварин
для позначення певних негативних рис чи
особливостей людини мовознавці називають
А тропами Б
семіотиками
В мовою Г евфемізмами
3. Зв’язок між мовою й
свідомістювивчає
А комп’ютерна лінгвістика Б
соціолінгвістика
В когнітивна лінгвістика Г
комунікативна лінгвістика
4. У давньогрецькій мові слово topos означало
А звичай, звичка Б
місце
В слово, мова, мовлення Г
характер, норов
Д пристрасть, почуття
5. Елокуція— це
А пошук
думок, знаходження матеріалу, визначення теми, задуму промови
Б розташування думок; визначення послідовності подачі
матеріалу для реалізації поставленої мети, відбір аргументів для доведення
думок
В вираження думок; відбір ефективних мовних засобів для висловлення думок і реалізації запланованого, сама реалізація задуму
Г використання риторичних фігур, прикрас мовлення
Д використання
властивостей пам’яті для заучування змісту тексту, словесних і
несловесних засобів
6.Розділами класичної риторики є всі, ОКРІМ
А диспозиції Б інвенції
В елоквенції Г емпіризму
Д меморії
7.
Інвенція
— це
А знаходження
матеріалу, визначення теми, задуму промови
Б розташування думок; визначення послідовності подачі
матеріалу для реалізації поставленої мети, відбір аргументів для доведення
думок
В вираження думок; відбір ефективних мовних засобів
(слів, словосполучень, речень, стилістичних фігур) для висловлення думок і
реалізації запланованого, сама реалізація задуму
Г використання риторичних фігур, прикрас мовлення
Д запам’ятовування промови: використання властивостей
пам’яті для заучування змісту тексту, словесних і несловесних засобів
8. Різновид метонімії, заснований на кількісному зіставленні предметів та явищ
А алегорія Б літота
В уособлення Г синекдоха
Д оксиморон
9.Основними видами пам’яті є всі,
окрім
А зорової Б слухової
В нюхової Г моторної
Д логічної
10. Акцiя — це роздiл риторики,
який розглядає
А засоби виразностi
ораторської промови Б виголошення оратором промови
В структуру ораторської промови
Г розробку предметної царини
ораторської промови
Д глядацьку аудиторію
11.П.
Могила, І. Ґізель, C. Яворський- були ораторами
А XVI ст. Б XVII ст.
В XVII–
XVIII ст. Г ХІХ — початок XX ст.
Д кінця XX ст.
12.До знаків, які розрізняють
за матеріальною природою, відносять усі, ОКРІМ
А звукових Б графічних
В рухових Г
запахових
Д розмірових
13. Риторика НЕ розвиває
А культуру мислення
Б культуру мовлення
В культуру поведінки Г культуру одягу
Д культуру спілкування
14.Думка, яку автор повинен довести- це
А ідея Б
тема
В теза Г
гасло
Д заклик
15.До простих тропів належить
А метафора Б метонімія
В синекдоха Г
епітет
Д гіпербола
16.Завершальним етапом
ораторської дії, тобто виголошенням промови, є
А акція Б модуляція
В висновок Г підсумок
Д овації
2
рівень
Завдання
17-20 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного
ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ (кожне завдання 2б.)
17.Установіть відповідність між
основними напрямами сучасного мовознавства та їх характеристиками
1 комп’ютерна лінгвістика 2 соціолінгвістика 3 комунікативна лінгвістика 4 когнітивна лінгвістика
|
А вивчає мовне спілкування, що складається з таких компонентів, як мовець, адресат,
повідомлення, контекст, специфіка контакту та код (засоби) повідомлення Б матеріальний об’єкт, що сприймається чуттєво і який у процесах пізнання
та спілкування є замінником (представником) іншого предмета, явища, дії або
події В створює лінгвістичне забезпечення опрацювання інформації для комп’ютерних
систем Г вивчає зв’язок між мовою й свідомістю Д вивчає взаємозв’язок мови й соціуму |
18.Установіть відповідність між періодами та
їх основними ознаками
1 XVI ст. 2 XVII ст. 3 XVII– XVIII ст. 4 ХІХ — початок XX ст.
|
А інтенсивно розвивається політичне красномовство, активізується церковне
красномовство, зростає популярність юридичної освіти, що, відповідно, зумовило
потребу у вивченні риторики Б сформувався український бароковий риторичний ідеал із перевагою
кордоцентризму, ліроепічності, естетичності, вільнодумства В в основних рисах визначився український риторичний ідеал, у якому
переважала гармонійна триєдність Г український риторичний ідеал стає пристрасним, вольовим, образним,
багатожанровим, бо шукає шляхи свого вираження в умовах заборон Д український риторичний ідеал набув рис полемічності, значно зміцнився
підтримкою українського козацтва, що збройною силою виступало на захист
українських вольностей, земель, християнської віри та рідної
мови
|
19.Установіть відповідність між
методом викладу матеріалу і його характеристикою
1 хронологічний 2 дедуктивний 3 індуктивний 4 метод аналогій
|
А передбачає рух думки від загального до часткового, перехід від загальних
сентенцій, положень до прикладів, фактів, випадків: від тези до її підтвердження; метод
пошуку підтверджень висловленої ідеї Б передбачає зіставлення об’єктів (явищ, проблем, понять) задля перенесення
закономірностей з одного (відомого) на
інший (менш відомий чи невідомий) об’єкт В передбачає постійне повернення до проблеми, повторення проблеми, але
кожен раз ніби на новому витку, тобто, проблема обростає новою інформацією, новими
аспектами Г відповідає перебігу подій, порядку елементів цілого; використовують для
викладу біографічної, історичної, сюжетної теми Д передбачає рух мовленнєвого цілого від часткового до загального:
спочатку викладають окремі факти, випадки, спостереження, а потім, після їх аналізу й оцінювання, указують на закономірність,
роблять загальні висновки |
20.Установіть відповідність між
тропами та їх визначеннями
1персоніфікація 2 алегорія 3 перифраза 4синекдоха
|
А заміна множини одниною Б поширена метафора, троп, за допомогою якого абстрактним образам та явищам
надається конкретне значення В засіб, який дозволяє замінити конкретне слово іншими словами, описом, щоб
запобігти повторів Г надання неживим предметам чи явищам ознак живих істот Д перебільшення властивостей чогось або когось |
Комментариев нет:
Отправить комментарий